pondělí 15. července 2013

Angreštové orgie!

Taky máte tak rádi angrešt? Já ho přímo miluju a když se na našem skromném keříku urodilo hodně kuliček, hned jsem je zabavila pro svojí potřebu.

Z angreštu mám nejraději marmeládu, která je jednoduchá, snadná a nádherně sladko- kyselá. Na 8 skleniček (á cca 150ml) budeme potřebovat:

1kg angreštu
600- 800g cukru
5 lžic studené vody




Angrešt zbavíme stopek a bubáků, dáme do většího kastrolu a podlijeme vodou. Dusíme na mírném plameni, dokud není angrešt měkký.

A teď nastanou dva možné způsoby úpravy. 1) Pokud máte rádi marmeládu s kousky ovoce, a v tomhle případě i se zrníčky, rozvařený angrešt rozmixujte. Díky vysokému obsahu pektinu ve slupkách bude marmeláda hezky hustá. 2) Jestli nemáte rádi kousky, natož zrníčka, propasírujte měkký angrešt přes řídký cedník a dále použijte jen získanou šťávu.

Vzniklou hmotu/ šťávu dejte zpátky do hrnce spolu s požadovaným množstvím cukru. Tady opět záleží na chuti, ale verzi 1) bych doporučila 800g cukru, verzi 2) postačí cukru 600g. Dobře promícháme a přivedeme k varu. Ztlumíme plamen a na mírném ohni vaříme zhruba 10 minut. Plníme do horkých sklenic a otočíme vzhůru nohama, aby víčka lépe přilnula.

Druhý recept, který jsem z angreštu spáchala, byl spíše experiment. Na těchto báječných stránkách se mi zalíbil recept na čatní a prostě jsem ho musela vyzkoušet. Sice jsem zatím jenom olizovala vařečku, ale musím říct, že čatní je báječné! A co teprve k masu, nebo sýru...

Na 2 skleničky (á 200ml) budeme potřebovat:

400g očištěného angreštu
1 velké nakrájená cibule
hrst rozinek namočených ve vodě
150g hnědého cukru
180ml sladového octa
lžička soli
1/2 lžičky mletého zázvoru
1/4 lžičky kajenského pepře
lžička hořčičného semínka



Všechny suroviny dáme do velkého kastrolu a přivedeme k varu. Nepřikrýváme. Pozvolna vaříme hodinu a půl. Často mícháme, aby se angrešt nepřichytil ke dnu kastrolu. Horké čatní plníme do čistých sklenic. Umístíme na chladné tmavé místo a necháme alespoň dva měsíce uležet ( to je ta nejhorší část pro mě!).

Ještě dodám: vždycky doporučuju skleničku na chvíli obrátit vzhůru nohama, aby víčko lépe přilnulo. V tomto případě to raději nedělejte. Dočetla jsem se totiž, že díky octu by víčko mohlo zoxidovat (?) a vy by jste se do sklenice jen těžko dostávali.

Dobrou chuť! :)

1 komentářů:

  1. Rozmýšľala som čo je to ten angrešt ale už viem egreš :)) stoho som teda ešte marmeladu nejedla vyzera dobre :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře a podněty!