Komedogenní látky v (přírodní) kosmetice: lanolin, mořské řasy a spol.

Kromě rostlinných olejů a másel můžeme v přírodní kosmetice narazit na pár dalších složek, které dokáží ucpat póry nebo zavdat vzniku akné. Někomu nevadí vůbec, někomu vyraší pupínky po dvou namazáních. Vidím to sama na své pleti a právě negativní osobní zkušenosti jsem promítla do posledního dílu komedogenních látek. Pokud vás trápí akné a netušíte, kde je zakopaný pes, zkuste se zaměřit na některou/některé z těchto složek.


Mezi složky, které jsou sice zdravé a přesto pro aknózní pleť nevhodné, patří mořské řasy a nejrůznější výtažky z nich (5. stupeň komedonicity). Za to může vysoký obsah jódu v řasách. Naše tělo ho totiž zpracuje jenom malé množství a zbytek vyloučí vylučovacím traktem nebo potem skrz kůži. Jód pak může pokožku podráždit, což vede ke vzniku pupínků, ucpaných pórů a u citlivější pleti dokonce k vyrážkám či ekzémům. Dráždivé účinky řas se nevztahují pouze k pleťové péči, ale také k doplňkům stravy nebo pokrmům s jejich obsahem.
Jak to ve složení poznám? Nejčastější jsou Chondrus Crispus, Carrageenan, Kelp, Ascophyllum Nodosum, Laminaria Digitata nebo Fucus Vesiculosus.

Lanolin je skvělá ochrana pro pokožku především v zimě, do mrazů. Vytvoří na pleti ochrannou celkem i voděodolnou vrstvu a uzamkne hydrataci. A právě v té vrstvě je problém, protože lanolin sám a sobě v podstatě komegodenní není (2. stupeň). Avšak podobně jako silikony nebo vazelína vytvoří na pokožce neprodyšnou vrstvu, pod kterou se množí bakterie a vznikají pupínky. Vyloženě komedogenní ale mohou být různé deriváty lanolinu.
Jak to ve složení poznám? Lanolin, Acetylated Lanolin nebo Acetylated Lanolin Alcohol.

Na podobné bázi jako lanolin funguje i glycerin. Sám o sobě není komedogenní, ale ve vyšší koncentraci vytvoří na pleti lehkou vrstvu. Navíc, ke tvorbě akné může přispět i fakt, že glycerin na sebe intenzivně váže vodu. Na jednu stranu je to fajn, na druhou dokáže při vyšších koncentracích a při dlouhodobém používání vytáhnout vlhkost i z hlubších vrstev pleti. Pokožka je pak dehydratovaná, šupinkatá a brání se zvýšenou produkcí kožního mazu a tím pádem i pupínků.
Jak to ve složení poznám? Glycerine, Glycerol, Polyglycerol, Polyglycerin, Glycyl Alcohol nebo Propanetriol.

A ještě tu mám jednu paradoxní složku. Aloe vera gel či šťáva oficiálně komedogenní není, naopak se pro problematickou pleť doporučuje. Mě ale kvalitní Aloe vera ucpává a tvoří se mi docela brutální ložiska pupínků. Přišla jsem na to docela náhodou, když jsem četla u Mitsuuko o její intoleranci Aloe a dala si to dohromady s mými pupínky a hydratačním gelem od Santaverde. Ten mi před dvěma třemi lety vyhovoval a nemohla jsem se ho nabažit… takže každý reagujeme opravdu po svém.
Jak to ve složení poznám? Aloe Barbadensis Leaf Juice, Aloe Barbadensis Leaf Gel.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Flíčky po akné? Žádný problém!

Jak jsem změnila názor na Mádaru

Dobrá pleťová maska. Zn.: V prášku!