Udělej si sám: macerujeme vol.2

Když jsem nedávno macerovala vlaštovičník, těšila jsem se, až si budu moct naložit také měsíček lékařský podle tohoto návodu. Proč? Měsíček je takové přírodní antibiotikum. Působí antibakteriálně a antimykoticky, urychluje hojení poškozené, suché či spálené kůže, ale je taky fajn na špatně se hojící jizvy, záněty a tím pádem i na akné. Měsíček nemusíte nutně macerovat, můžete ho jen tak usušit a v zimě z něj připravovat nálev, který je vhodný jak pro omývání pokožky tak i pro vnitřní užití.

Kdo trpí na ekzémy, přecitlivělou či dehydratovanou popraskanou kůži, může okvětní lístky zalít do vepřového sádla. Tahle hutná mastička kůži skvěle promaže a zároveň léčí. Květy měsíčku se mohou sbírat od června až do září, takže pokud se vám zachce tvořit, máte na to dostatek času.


Macerace není žádná věda. Stejně jako v předchozím receptu, brala jsem vše od oka:
4 velké hrsti rozvitých květů měsíčku lékařského (nejlepší je sbírat kolem poledne, aby byly plně rozvinuté a suché; a taky to budete mít Demeter, muhehe)
olivový/ mandlový/... olej podle potřeby
čistou uzavíratelnou skleničku
+ grepové jádro na omytí



Skleničku, ve které budeme macerovat, si řádně umyjeme a vydezinfikujeme za pomoci pár kapek grepového jádra. Řádně vysušíme čistou utěrkou, aby se nám dovnitř nedostaly nečistoty a olej se nezkazil. Teď už jenom stačí napěchovat květy to sklenice.


Postupujeme opravdu důsledně, aby ve sklenici nezůstal vzduch. A poté až po okraj zalijeme vámi vybraným olejem. Květy by měly být zcela ponořené a neměly by koukat ven. Sklenici uzavřeme a postavíme nejlépe na slunné okno.


A teď už nezbývá nic jiného, než počkat 10- 14 dní. Olej z květů získá krásnou zlatou barvu i příjemnou nahořklou vůni. Poté přecedíme před husté sítko či řidší látku a můžeme naplnit do menší lahvičky. Skladujeme na chladném místě a spotřebujeme co nejdříve.

Pokud by vám spíše vyhovoval krém, stačí macerát opatrně ohřát ve vodní lázni a přidat 1/4 šálku včelího vosku na 1 šálek oleje. Já jsem tentokrát olej nezahušťovala a nechala ho jen tak. A už jsem jej také vyzkoušela.. na podrážděnou zarudlou pokožku po opalování. Musím uznat, že výsledek byl velice uspokojivý. Do rána zmizelo začervenání, svědění a pokožka už ani 'nehřeje'. 

Také využíváte sezónní bylinky? Sušíte nebo raději macerujete a děláte mastičky?

Hezký den! :)

Komentáře

  1. Hele, jak to nemáš pěstovaný podle lunárních cyklů a hnojený křemenáčkama a roháčkama, tak na demeter zapomeň :-) Já takhle zkoušela fialky, ale zkazilo se mi to, ale řekla bych, že nebyly dost suchý, jsem je inteligentně opláchla a pak jsem je sice sušila, ale řekla bych, že ne dost, což mi trochu vzalo chuť do dalších podobných experimentů. Ale asi to časem zase zkusim...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je mi jasný, že si na to certifikát nebudu moct nalepit ;) Tak to nevím, v čem je zakopaný pes.. já jsem takhle zkoušela macerovat už i vlaštovičník, vždycky to vrznu syrový na 10 dní do oleje a je vše v pořádku. Nebo mám taky jenom štěstí začátečníka..! :))

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Flíčky po akné? Žádný problém!

Kokosák na afty

Jak jsem změnila názor na Mádaru